5 ting du skal have styr på, når du laver influencer kampagner

Er du nysgerrig på, hvad influencer marketing er for en størrelse – eller vil du gerne have mere ud af dine kampagner? Men du ved måske ikke helt, hvor du skal starte? Her får du serveret 5 ting, du skal have styr på, når du laver influencer kampagner. Sæt i gang!
Hvad er en influencer?
Før vi går i gang med “5 ting, du skal have styr på, når du laver influencer kampagner”, skal vi have defineret, hvad en influencer egentlig er for en størrelse. En influencer er i bund og grund “bare” en, som har indflydelse på andres beslutningsproces. Du har sikkert været en influencer for en i dit netværk, hvis du har påvirket dem i forhold til, hvor de skal tage på ferie, hvilken restaurant de skal prøve næste gang eller noget helt tredje. Det, der gør forskellen, når vi snakker influencere på sociale medier, er antallet af følgere, engagement og ekspertise inden for feltet – eller om de har præcis de 500 rigtige følgere.
-
Formålet med din influencer kampagne
Først skal du gøre dig klart, hvad du vil have ud af din kampagne. Er det salg, eksponering, besøgende på din hjemmeside eller noget helt andet? Formålet er afgørende for, hvordan du udvælger influencerne, og hvilken type indhold de skal lave. Om det skal være stories, som er mere salgsgenererende, eller opslag som er bedre til at skabe eksponering. Influencere kan også bruges til at generere content og booste din egen platform på sociale medier. Noget, der ellers kan blive dyrt, hvis du skal ud og hyre en professionel fotograf. Ofte giver det også følelsen af højere autenticitet for din egen sociale medieplatform, hvis du inddrager brugergenereret content. Det giver et signal til dine følgere om, at dine kunder er så glade for dine produkter, at de har lyst til at dele dem.
2. Koncept & Budskab
Når du har fundet ud af, hvad formålet med kampagnen er, så skal du se på, hvad vinklen skal være på dit budskab. Når du laver et overordnet koncept på kampagnen, kan influencerne tale ind i det på deres egen facon, sætte deres personlige præg på kampagnen. På den måde har de mulighed for at binde kampagnen sammen på et strategisk niveau (med det samme overordnede budskab), men samtidig gøre det personligt ved at sætte deres eget præg på det. Det kunne f.eks. være: “vi vil gerne have befolkningen til at vaske hænder korrekt”, som det blev set under corona-krisen, hvor influencere bl.a. Alexander Husum, Rasmus Kolbe, Rasmus Brohave og Anders Hemmingsen blev anvendt til at formidle det budskab.
-
Find de rette influencere
Så er det tid til at finde de rette influencere. Her skal du tænke over, hvor mange influencere du skal bruge, og hvor store de skal være. Det kan være en god ide at blande store, mellemstore og mikro-influencere, fordi de kan forskellige ting.
Der skal selvfølgelig være et match mellem virksomhedens egne værdier og influencerens værdier og profil. Og så skal influencerens følgere stemme overens med den målgruppe, din virksomhed ønsker at nå. Derfor skal du bede om influencerens data, så du kan se demografien på influencerens følgere, influencerens reach og engagementrate. Du kan endvidere tænke ind, at dine valgte influenceres værdier skal stemme overens med dit brands, og at det content, de producerer, skal kunne inddrages naturligt på dine egne platforme.
-
Kontrakter & Tillid
Det er vigtigt at udarbejde kontrakter, så der er styr på lovgivningen, og du gør dit til, at den bliver overholdt. Samtidig har I også nedfældet, hvad I helt præcist er blevet enige om, hvornår det skal postes samt til hvilken pris. Og hav så for guds skyld tillid til dine influencere. Du betaler dem for at være content creators, og du begrænser dem, hvis du stiller mange retningslinjer op. Se bare på det danske Politi som turde at lægge det over til Anders Hemmingsen. Så kan du altså også 😊 Du kan læse om det her.
5. Data
Influencerens data fortæller dig, om vedkommendes følgerskare stemmer overens med din målgruppe. Men efter kampagnen skal du også sørge for at samle op på det data, der er genereret, så du kan måle, hvordan det er gået. Så du f.eks. kan se, hvor mange der har swipet op på linket, konverteringer, hvor mange visninger og interaktioner der har været. Og så skal du selvfølgelig samle op på dit eget datasæt også. Salgstal, trafik til hjemmeside og hvad du ellers kan se.
Hvis du vil have mere inspiration og viden om, hvordan du laver succesfulde influencer kampagner, så deltag i konferencen #influenced.