B2B-influencer marketing: Hvordan fungerer det?

Influencer marketing er en stor industri og en fantastisk måde for brands at blive tilknyttet personer, der er autoriteter indenfor deres felt og har en loyal følgeskare på sociale medier. Der er imidlertid ét stort socialt medie, der føler sig udenfor. Og det er LinkedIn.
Skrevet af Anders Liu-Lindberg, Influencer på LinkedIn & co-founder af Business Partnering Institute.
LinkedIn?!? Mener du det støvede sociale medie, jeg bruger, når jeg skal finde et nyt job og i øvrigt har uploadet mit CV til? Ja, det er lige præcis det, jeg mener. LinkedIn har udviklet sig enormt meget de sidste fem år og bugner med content i alle former og størrelser. Der findes personer med flere hundredtusindvis af følgere, hvis content når ud til millioner af mennesker hver uge. Mit eget content fik sidste år 5,8 mio. impressions.
Derfor tilbyder LinkedIn store muligheder for virksomheder, primært indenfor B2B er der et stort potentiale for marketing. Hvad mere er, så er den organiske reach sindssyg høj, så selv personer med en begrænset følgerskare kan nå mange tusinder mennesker.
Hvilke content-muligheder har du på LinkedIn?
Til dem, der ikke har sat sig ind i content-mulighederne på LinkedIn, kommer her en kort gennemgang af de forskellige muligheder, samt hvor stort reach hver content type har.
- Tekst: Ren tekst, der kan indeholde hashtags og emojies – største reach
- Dokument: Et tekst opslag kombineret med et high value marketing dokument såsom en e-bog – næsthøjeste reach
- Billede: Et tekst opslag kombineret med et billede, der er relevant for teksten – middel reach
- Video: Et tekst opslag kombineret med en video, der er relevant for teksten – næstlaveste reach
- Artikel: En længere artikel/blog post, der eksisterer udenfor feedet men indekseres på Google – laveste reach
Udover at lave content selv er en stor del af det at få succes på LinkedIn det at engage med andres content. Det er der, samtalen opstår, og relationen styrkes frem mod et potentielt salg eller at lande et job.
Hvordan fungerer B2B influencer marketing på LinkedIn?
Modsat influencer marketing på mange andre platforme, så handler det ikke så meget om at lave det direkte salg. Snarere handler det om at skabe brand awareness og gøre brug af den troværdighed, som den enkelte influencer har indenfor sin profession eller industri. Derudover så handler det sjældent om at lave marketing for et specifikt produkt men snarere de problemer, som de potentielle kunder oplever.
En influencer på LinkedIn skal altså ses som en person, der forstår de problemer, som kunderne har. De kender en bestemt industris eller professions udfordringer indgående og har forslag til, hvordan de skal løses. Virksomheden, der bruger influenceren, bliver dermed nævnt i den samme samtale og kan tiltrække potentielle leads til deres hjemmeside og få dem ind i deres salgstragt og kunderejse.
Derfor vil du heller ikke opleve, at mange influencere på LinkedIn bliver betalt for hvor meget salg, de genererer men snarere hvor stort reach, de har eller clickthroughs til deres hjemmeside. Kampagnerne vil oftest også være af længere varighed snarere end en enkeltstående post eller artikel.
Et eksempel på en kampagne
Jeg er selv aktivt involveret i fire deals på nuværende tidspunkt og har oplevet, hvordan markedet er i rivende vækst men samtidigt også meget umodent. Jeg kan nævne et eksempel på en kampagne, jeg kørte for en virksomhed, der sælger business intelligence løsninger på globalt plan.
Kampagnen bestod af 22 content pieces og var en blanding af tekst opslag og artikler samt et webinar (her skal det nævnes, at jeg har adgang til en feature, der hedder Newsletters på LinkedIn. Her kan man tilmelde sig og få en notifikation og e-mail hver gang, jeg lægger en artikel op. Det er der ca. 115.000, der gjort, hvilket giver mig en helt anden reach, end de fleste LinkedIn-brugere vil opleve med artikler).
Vi kørte et content piece ca. hver anden uge fra august til december. Den resulterede i 300.000+ visninger og 1.600 kliks til virksomhedens diverse landing pages. Det var den første offentlige kampagne, jeg kørte, og der har været en tilvænningsperiode for mine følgere. Derfor er min klare forventning, at tallene kun vil forbedres betydeligt til fremtidige kampagner, og efterhånden som brugerne på LinkedIn bliver mere vant til denne slags markedsføring.
Hvis du skal køre en kampagne indenfor B2B influencer marketing, bør du helt klart overveje LinkedIn og selv indenfor visse B2C kategorier, kan det også anbefales. Det kunne f.eks. være bogsalg eller coaching. Det er bestemt nu, du skal med på vognen og lave nogle fede kampagner, der sandsynligvis vil være billigere end på andre platforme, eller hvis du bruger paid advertising på LinkedIn. Hvad venter du på?

Anders Liu-Lindberg, influencer
Anders Liu-Lindberg er co-founder, COO og CMO hos Business Partnering Institute. Han har blogget på LinkedIn i 6 år om alt, hvad der rører sig indenfor økonomi og regnskab, og han har næsten 45.000 følgere (27.000+ connections og 17.000+ følgere). Han var bl.a. den første i Danmark, der fik adgang til LinkedIn Live og LinkedIn’s Newsletter funktion, hvor han pt. har mere end 50.000 tilmeldte til sin blog, der udkommer to gange om ugen.
Hvis du vil have mere inspiration og viden om, hvordan du laver succesfulde influencer kampagner, så deltag i konferencen #influenced. Køb billet her!