Hvordan sikrer du autentiske influencer kampagner?

En af de store grunde til, at du skal bruge influencere i din markedsføring, er, at influencerne kan give dit brand troværdighed og autenticitet. Men det kan være svært at finde de rigtige og autentiske influencere til dit brand. For autenticitet er et flydende begreb, og hvad vi oplever som autentisk er forskelligt fra person til person. I denne artikel får du et overblik over de elementer, du skal kigge efter og overveje, når du vil sikre dig autentiske influencer kampagner.
Skrevet af Josephine Staunsbjerg, ejer af JOST Communication og Co-founder af #influenced.
Hvordan bypass’er du forbrugerens mentale spamfilter?
Forbrugerne har udviklet et effektivt mentalt spamfilter overfor reklamebranchens påvirkninger. Der er en stigende tendens til, at modtagerne ignorerer, blokerer eller springer reklamer over. Men det er også her, at der er opstået en længsel efter autenticitet. Derfor er virksomheder og organisationer nødt til at gå nye veje for at nå deres målgruppe. Instagram, TikTok og you name it lever først og fremmest af personligheder, og netop derfor trives influencer marketing så godt på de platforme. Det handler om at udarbejde relevant indhold – og at fremstå som en loyal og troværdig ”ven” til følgerne.
Influencere kan tilføre dit brand autenticitet og troværdighed. Følelsen af ægthed og troværdighed er afgørende for, om følgerne opfatter influenceren som en ven, der giver udtryk for en objektiv mening om et produkt. Hvis matchet vel og mærke er det rigtige, kan det øge følgernes lyst til at trykke på køb-knappen.
Så er det nemlig kommunikation med nærvær, marketing i øjenhøjde og med større effekt – hvis man vel og mærke finder den rigtige influencer.
Men hvad skal du kigge efter?
Well.. Der er nogle forskellige parametre, du kan kigge på, når du skal finde de rette influencere for dit brand. Det vigtigste er, at der er en form for relation mellem influencer og deres følgere for, at man kan være nogenlunde sikker på, at influenceren bliver oplevet som autentisk af sine følgere – og dermed også den reklame de skal lave for din virksomhed. Og hvordan kan man så se, om der skulle være en form for relation? Det er her, den lille tjekliste fra mit webinar kommer i spil.
Jeg starter med dem, der ikke behøver så meget forklaring. Du skal bl.a. kigge efter:
- Opdaterer de regelmæssigt?
Opdaterer influenceren sin profil flere gange om dagen? I form af opslag eller stories? Så der fremkommer en regelmæssighed? Det er nemlig med at opbygge relationen, fordi man føler, man er med fra morgen til aften, ligesom man ofte er med sine gode veninder. Undersøgelser viser, at det er en vigtig faktor i den digitale relation.
Psst..det er ikke altid et krav, at der er meget aktivitet på profilen, da der kan være andre parametre, der spiller ind på autenticiteten, men aktiviteter er oftest et godt pejlemærke.
- Interagerer de med følgerne?
Se efter om influenceren svarer på kommentarer, og om de spørger følgerne til råds.
- Er deres indhold relaterbart for din målgruppe?
Tjek feed’et på influencerens profil og se efter situationer, som følgerne/målgruppen kan relatere til eller genkende fra deres eget liv. Her er det bl.a. vigtigt at kigge på, om dit brands målgruppe og deres livssituation stemmer overens med influencerens. F.eks. er målgruppen primært i livssituationen, hvor man er studerende eller mødre? Der kan være stor forskel ift. de situationer, vi kan relatere til.
- Er der balance mellem organisk og sponsorerede opslag?
Så skal du se efter, om der er en god balance mellem organiske og sponsorerede opslag, hvis du vil sikre autenticiteten og troværdigheden. Hvis influenceren ofte reklamerer for virksomheder, kan det medvirke til, at influenceren virker mindre autentisk og troværdig. Derfor er det vigtigt, at der er en god mængde opslag og stories uden reklame – så er forbrugeren mere tilbøjelig til at ”købe ind” på reklamen, når den så endelig kommer.
- Følg influenceren!
Følg med på profilen i et stykke tid før, du indgår samarbejdet. Så har du nemlig mulighed for at se, om influenceren er tro mod sin egen person, værdier samt profil. Og også om de er ærlige og konsistente i deres kommunikation af sig selv og værdierne.
Den sidste ting, du skal kigge efter, er vigtig. Men den kræver også lidt forklaring…
Kig efter det personlige, det inde bag facaden
Fordi for at følgeren får følelsen af en autentisk relation med influenceren, skal ovenstående ikke blot kunne krydses af, men det er også vigtigt, at influenceren deler information om sit privatliv.
I mit speciale kalder jeg det: Staged back region. Staged back region beskriver situationen, hvor influenceren formår at iscenesætte situationen, så det kan forveksles med influencerens privatliv – det bidrager til en autentisk relation. Influencerne er bevidste om, at de er tvunget til at vise noget fra deres privatliv for at blive opfattet som autentiske i kommunikationen af sig selv (og når de reklamerer for brands). De er dog samtidig også meget bevidste om, at de selv kan udvælge, hvad de vil vise fra deres privatliv, og det, at de ved at de er på, gør, at det bliver en staged back region. De er tvunget til at dele lidt mere end før, men det er jo stadig på deres egne præmisser. Det er altså vigtigt, at influenceren ikke er perfekt, og det er et ægte kig bag facaden.
Hvad kan du selv gøre for at sikre autentiske kampagner?
Det kræver ikke kun de rigtige influencere. For hvis du ikke selv sætter gode rammer for influencerne, så kan de være nok så autentiske – og det vil stadig gå skævt, fordi de f.eks. vil leve op til dit brief, selvom det ikke stemmer overens med deres værdier.
- Det gode brief
Skriv et brief, der sætter en god ramme, men som ikke er et script. Giv plads til, at influenceren kan passe det ind til deres profil og deres kreative mindset. Tro mig. Det bliver hele kampagnen meget bedre af. De kender deres følgere enormt godt.
- Værdimatch
Du skal sikre et match i værdierne. Det er lige så meget din opgave. Så lav god og grundig research, før du rækker ud til influencerne, og gør dit for at sikre, at der er et match mellem dit brand og influencerens profil.
- Fordel over tid
Spred influencerne ud over tid, så de ikke alle poster på den samme dag, på det samme tidspunkt. Følgerne synes, det bliver utroværdigt, når de møder den samme reklame mange gange i deres feed – selvom influencerne er forskellige, er budskabet nogenlunde ens.
De gode eksempler
Der er masser af gode eksempler på autentiske influencere. Jeg kan bl.a. nævnte Frederikke Therese, Charlotte Caroline, Cathrine Wichmand og selvfølgelig Isabella Alberte, som lever sammen med sin 96 år gamle morfar, Moffe.
De tør alle vise livet fra den sjove og hårde side. Situationer som indimellem er lidt leverpostej, og som vi alle kan relatere til. De tør vise følelser.
Isabella Alberte er min personlige favorit. Hun kan i den grad tikke alle punkterne på tjekliste af. Hun er aktiv, har involveret følgerne flere gange – senest da Moffe havde fødselsdag, hvor følgerne sendte hilsner – det er situationer, vi alle kan relatere til og genkende fra vores eget liv og så værner hun i den grad om sin troværdighed og sine værdier. Man kan mærke, hvem hun er. Og det er vigtigt for, at influencerkampagnen bliver autentisk.
Vil du vide mere? Eller har du spørgsmål? Du skal være velkommen til at fange mig på LinkedIn.
Rigtig god fornøjelse!
Josephine Staunsbjerg er ejer af JOST Communication og co-founder af #influenced. Josephine har sit eget kommunikationsbureau, hvor hun bl.a. har speciale i influencer marketing. Hun har en cand.comm. fra Roskilde Universitet, og hun vandt Kforums Specialepris 2018 for sit speciale om influencere i relation til autenticitet. I dag fungerer hun som bindeled mellem virksomhed og influencer, og hun hjælper virksomhederne med at eksekvere influencer kampagner fra A-Z. Hun finder de rette influencere og vinkel samt samler data op efterfølgende.
Hvis du vil have mere inspiration og viden om, hvordan du laver succesfulde influencer kampagner, så deltag i konferencen #influenced. Køb billet her